Om Kristianstadsbladet
Kristianstadsbladet Àr en liberal morgontidning som utkommer alla helgfria dagar.
NĂ€tupplagan â kristianstadsbladet.se â utkom första gĂ„ngen i juli 2001.
Tidningens spridningsomrĂ„de Ă€r nordöstra SkĂ„ne med Kristianstad i centrum, med lokalredaktioner i Bromölla, Ăstra Göinge och HĂ€ssleholm.
Kristianstadsbladet har funnits i Kristianstad sedan den 20 september 1856. Tidningen finns sedan mÄnga Är tillbaka pÄ VÀstra Vallgatan.
Christianstadsbladet, som tidningen hette i början efter att ha bytt namn tre gÄnger de första sexton Ären, utkom inledningsvis tvÄ gÄnger i veckan, onsdagar och lördagar med fyra sidor. Det var dÄ stadens fjÀrde största tidning. I dag Àr Kristianstadsbladet den enda och dÀrmed den ledande dagstidningen i Kristianstad.
Tidningens förste redaktör hette Christoffer Olofsson Angeldorff, en hovpredikant som förde kung Carl Johans konservativa talan. Hans mest energiske motstÄndare var baptistpastorn Carl Justus Mattias MöllersvÀrd som 1862 axlade chefredaktörskapet och gjorde tidningen till en förkÀmpe för demokratiska idéer. Det var ocksÄ han som började stava tidningens namn med K.
Tidningen hade flera Àgare innan Johan Larsson och Anders Ljunggren 1874 tog över Àgarskapet. 1918 köpte Sven Joel Olofson Ljunggrens del av företaget, en del som 1976 sÄldes till en stiftelse med liberal förankring, Stiftelsen Kristianstadspress. Familjen Larssons Àgardel behölls inom familjen till 1999 dÄ Bonnier köpte familjens del.
2002 pÄbörjade Kristianstadsbladet ett samarbete med Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda i det som idag Àr SkÄnemedia.
SkÄnemedia Àgs sedan 2011 av Gota Media och Stiftelsen Kristianstadspress. VD för SkÄnemedia Àr Boine Gepertz.
Chefredaktör och ansvarig utgivare för Kristianstadsbladet Àr Jörgen Svensson.
Om Gota Media
Gota Media vÀrnar starkt om den prenumererade morgontidningen och ser som sin uppgift att lÄngsiktigt trygga den publicistiska verksamheten och samtidigt anpassa den till de kanaler och former som varje tid krÀver. Den publicistiska verksamheten ska ha en utprÀglat lokal profil. Respektive tidning ska verka utifrÄn sin marknad och sina traditioner och se till att den Àven framgent Àr utgivningsortens dominerande nyhetsförmedlare och opinionsbildare.
Tidningsutgivning Àr en mycket konkurrensutsatt verksamhet dÀr effektivitet kopplat till höga krav pÄ kvalitet Àr en förutsÀttning för lÄngsiktig framgÄng. Företaget ska ha en rationell och marknadsorienterad organisation med förmÄga att genomföra framgÄngsrika, kommersiella satsningar.
Funktioner inom koncernen, vilka kan skötas utan krav pÄ lokal förankring och geografisk nÀrhet, ska samordnas.
AffÀrsidé
âGota Media ska Ă€ga och utveckla publicistisk verksamhet med starkt lokal förankring och hög kvalitet. Företagets organisation ska kĂ€nnetecknas av effektivitet och stĂ€ndig affĂ€rsutveckling.â
Ansvarig utgivare
Ansvarig utgivare Àr Jörgen Svensson. Det innebÀr att han enligt tryckfrihetsförordningen Àr ensam ansvarig för allt innehÄll och bestÀmmer vad som fÄr publiceras i Kristianstadsbladet.se, liksom i tidningen Kristianstadsbladet.
Meddelarskydd
Enligt grundlag har du meddelarfrihet. Om du lÀmnar nyhetstips till oss har du rÀtt att vara anonym. Meddelarskyddet Àr grundlagsfÀst och myndigheterna fÄr inte försöka ta reda pÄ vem du Àr.
UpphovsrÀtt
Allt material â texter, bilder, grafik, teckningar o s v â som publiceras pĂ„ kristianstadsbladet.se Ă€r skyddat av upphovsrĂ€ttslagen. MĂ„ngfaldigande, kopiering, överlĂ„telse, försĂ€ljning, överföring eller varje annan form av utnyttjande av materialet â sĂ„vĂ€l för kommersiella som icke-kommersiella Ă€ndamĂ„l â Ă€r förbjudet och förutsĂ€tter tillstĂ„nd av tidningen och upphovsmannen. Det betyder till exempel att du inte utan tillstĂ„nd fĂ„r överföra materialet till din egen hemsida. Du fĂ„r inte heller ta kopior och sprida dem. Det gĂ€ller Ă€ven skolor. Materialet fĂ„r enbart anvĂ€ndas för privat bruk. Citat ur materialet Ă€r tillĂ„tna, men endast i den begrĂ€nsade omfattning som följer av upphovsrĂ€ttslagen, och med angivande av kĂ€lla.